Bijna tweehonderd reacties leverde de reportage over omgangsproblemen op, die De Vijfde Dag afgelopen donderdag uitzond. Een samenvatting. Sommige kijkers hebben zelfs zelfmoord overwogen vanwege de omgangsproblemen.

De redactie van de eo heeft alle reacties gelezen en bedankt iedereen die zijn of haar verhaal met ons en de andere lezers/kijkers gedeeld heeft.

Herkenning
Het eerste wat opvalt in al die reacties is de herkenning in het verhaal van Pieter en Max. Vele tientallen gaven aan in eenzelfde situatie te zitten of te hebben gezeten. ,,Lieve vaders en moeders, ik heb zelf een reactie geplaatst en reactie gelezen. Ik krijg er kippenvel van!”, schrijft Bart. ,,Er worden zowel moeders als vaders onterecht van de meeste ernstige zaken beschuldigd. Een ieder die dit doet zou zich 1000x moeten bedenken wat dit voor gevolgen voor hun kinderen zou kunnen hebben. Zet de kids voorop en verban je ego.’’

Sommigen steken Pieter een hart onder de riem, maar even zoveel mensen geven aan het zelf ook niet meer te zien zitten. De wanhoop is groot: ,,Er gebeurt niets en mijn geld om de advocaat en zittingen te betalen is inmiddels meer dan op’’, schrijft M. Wiegers. ,,Wat moet je dan als vader? Help!” En Lia van Merle, een moeder, schrijft: ,,Ik wil helemaal geen strijd voeren, maar het zomaar naast je neerleggen is ook geen optie. Help!” Acinorev schrijft: ,,Elke ochtend sta ik op met de gedachte ‘wat is wijsheid in deze’ en elke avond stap ik in bed met deze gedachte.’’ Martin: ,,Ik kan enkel zeggen: ik mis mijn dochter. Weer met tegenzin een slapeloze nacht tegemoet. En dit al meer dan drie jaar.’’ En Joan Algra merkt op: ,,Elke dag doet het pijn.’’

Zelfmoord
Anderen schetsen hoezeer ze aan de problematiek ten onder gaan: ,,Het feit dat mijn zelfdoding vorig jaar niet slaagde, betekent dat er misschien toch nog hoop is, ook al zag ik die niet meer’’, aldus Sieta Zeeman. Een ander schrijft: ,,Ik heb hierdoor vaak gedacht aan zelfmoord, heb hierdoor banen verloren, veel frustratie in familie en vriendenkring…’’ Eén vader heeft zijn verdriet in een zelfgeschreven nummer verwoordt en dit nummer op youtube geplaatst:

enkele moeders merken in de reacties terecht op dat er vaak gesproken wordt over vaders die dit overkomt, terwijl er ook vele moeders in eenzelfde parket zitten.

Verder laat David Slager Onderzoeksredacteur De Vijfde Dag (EO) ons de volgende feiten weten:

  • De uitzending is bekeken door 580.000 mensen (excl. Uitzending gemist)
  • Op de site staan met alle artikelen over dit onderwerp bij elkaar bijna 200 reacties
  • Daarnaast hebben we nog eens tientallen e-mails binnen gekregen, met name van mensen die in een soortgelijk parket zitten.

Op de site van de EO De Vijfde Dag staan meer reacties te lezen van ouders die deze uitzending hebben bekeken

Lees ook:
Pieter wil zijn zoon weer zien
Jeugdzorg kiest meestal kant moeder’
Ik heb mijn zoon al 10 jaar niet gezien door Jeugdzorg

Bron: De Vijfde dag

Bron: http://www.antibjz.nl/page/articles.html/_/jeugdzorg-algemeen/veel-ouders-overwogen-zelfmoord-vanwege-de-omga-r1473

Geef een reactie

